Laman Tarbiyah

Persoalan Kehidupan

Diriwayatkan oleh Bukhari dan muslim Ertinya sesungguhnya dalam tubuh jasad anak Adam itu ada seketul daging bila baik ia nescaya baiklah seluruh anggota tubuhnya dan bila jahat ia nescaya jahatlah seluruh anggota tubuhnya. Ketahuilah! iaitulal kalbu (hati).

Dari keterangan hadis itu dapatlah kita faham bahawa perbicaraan kemuncak asal-usul manusia ialah hati (kalbu).Hati dalam diri manuia laksana raja pemerintah yang sangat ditaati oleh rakyat.Manakala anggota-anggota lahir:umpama kaki,tangan,mata,hidung,
telinga,perut,faraj dan zakar sebagainya laksana rakyat jelata yang sentisa patuh kepada perintah raja.Bila ia memerintah tangan supaya menampar nescaya menampar ia,bila ia memerintah kaki supaya menendang nescaya menedang ia,begitulah seterusnya.

Hati itu juga dipanggil,hakikat ke'aku'an ..aku itu ..aku ini,aku pergi kesana,aku datang kesini,rumah itu kepunyaan aku,aku pergi kesana,aku......aku aku. Aku itulah yang sebenarnya hakikat insan kerana ia gantinama bagi ruh atau kalbu dan dia laksana tuk
dalang wayang kulit sedangkan tubuh-badan atau anggota-anggota kasar yang lahir laksana belulang kering.Apabila ia bercerai dari tubuh-badan kasar nescaya jadi tubuh-tubuh itu sebatang karah umpama tunggul kayu yang menunggu hancur reput.

Dialah yang akan menerima hukum pembalasan sama ada baik atau jahat di negeri akhirat, dialah yang memerintah negara-negara besar didunia ini.Dialah yang menakluki makhluk-makhluk ini menjadi hamba-abdi kepadanya, dialah yang menundukkan benda-benda jamadat,nabatat dan hayawanat taat di bawah perintahnya, dialah juga punca hikmat dijadinya alam ini,kalau tidak kerananya sudah tentu segala makhluk alam dan syurga nuraka tidak dijadi.

Dia datangnya dari alam ghaib atau alam al amr,oleh itu dia akan kembali ke alam ghaib.Ia wujud sebelum alam kasar atau alam syahadah (kenyataan) ini wujud.Ia ditumpangkan ke alam dunia tempat sementara ini kerana ada tujuaan untuk menerima ujian.Ia datang dari alam
kejadian Tuhan yang anih(ruhaniah) yang tidak menerima binasa dan fana selama-lamanya.

Dialah yang menanggung rasa bahagia atau celaka di akhirat,dialah yang akan menerima suka duka dunia-akhirat.Dialah yang sudah mengenali Tuhan di dalam aruah sebelum benda-benda atau apa-apa ini dijadikan. Dialah yang mengetahui segala hakikat dengan tanggapan ilmunya.Dialah yang sudah hidup,melihat,mendengar,bercakap dan seterusnya bersifat dengan
sifat-sifat ma`ani sebelum ia bercantum dengan tubuh-badan kasar.

Dialah yang digelar fitrah Allah* yang sudah mengenali dan mengetahui ugamaNya dengan tidak payah belajar atau mutalaah kitab di alam aruah yakni ia sudah mengenali segala-galanya sebelum ia dihantar atau dicantum dengan alam kasar(syahadah)ini.Malah ia
pernah mengakui dan menyaksi di alam aruah bahawa Tuhan yang esa itu ialah Allah bagaimana diceritakan dalam Quran dengan FirmaNya: Adakah aku ini Tuhan kamu? maka mereka menjawab ya Engkaulah Tuhan kami.

Dialah juga dijadikan sebab diutusnya rasul-rasul ke alam dunia untuk mengawasi dan mengingati kembali mengenai perkara-perkara ugama yang sudah manusia mengenali di alam aruah dahulu,mudah-mudahan supaya manusia tidak mengutur fitrahNya malah hendaknya
sentiasa bersih dari awal sampai akhir.Firman Allah:
Maksudnya dialah fitrah yang Allah jadikan sesuai pada manusia,tidak dapat diubah-ubah lagi pada kejadian Allah,itulah ugama allah yang betul.

Adapun orang-orang yang tiada menerima dan tiada mempercayai ugama Allah yang disampaikan oleh rasul-rasul didunia ini maka itulah tandanya mereka sudah mengutur Fitrah bersih mereka yang asli dan sudah terpisung dari kebersihanya dengan sebab itu mereka berhak mendapat gelaran kufur di sisi Allah dan sewajarnya mereka akan kekal didalam nuraka
Na`uzubillahimin zalik.

Dialah juga tidak dijadikan atau dihantarkan ke alam syahadah ini melainkan dengan ada hikmat Ubudiyyah iaitu beribadat dan berbakti kepada Allah,Firma Tuhan:
tidak Aku jadikan Jin dan manusia melainkan supaya beribadat kepada Aku

Dari huraian-huraian tersebut itu dapatlah kita mengerti dan faham seksyen-seksyennya:

Siapakah kita?

Dari mana kita datang?

Dimana kita sekarang ?

Dan akan ke manakah kita?

wallahua'lam

petikan buku: Mengenal diri dan wali Allah
Rasuluallah S.W.T:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home